درباره ما
وبلاگ تخصصی سال حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی

سلام دوستان
حالا که بعد از6ماه سپری شده از سال حماس سیاسی وحماس اقتصادی :ملت عزیز وولایتمدار ایران در 24خرداد 92حماسه سیاسی را رقم زدند ود 24مرداد ماه92رییس جمهور منتخب ملت ایران با رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی کابینه وزرای او تکمیل شد وحماسه سیاسی مد نظر حضرت آقا محقق شد .
الان زمان حماسه اقتصادیه ،حالا دیگرنوبت حماسه اقتصادیه :حماسه ای ک دولت تدبیر وامید باید محقق کند .
ملت عزیز ایران منتظر تحقق حماسه اقتصادیه هستند
ان شالله...

آمار وبلاگ
دیگر امکانات

رئيس شوراي اصناف كشور گفت: مصرف كالاي ايراني گامي موثر در تحقق حماسه اقتصادي است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)-منطقه مركزي، قاسم نوده فراهاني در همايش پليس، اصناف و امنيت كه به مناسبت هفته نيروي انتظامي در مجمع امور صنفي ساوه برگزار شده بود افزود: وقتي برنامه ريزي‌ها توليد محور باشد زمينه تحقق حماسه اقتصادي فراهم مي‌شود.

 

وي بيان كرد: وقتي كالاي توليد داخلي جايگاه خود را در بازار مصرف پيدا كند و همچنين انگيزه مصرف توليدات داخلي در جامعه گسترش يابد توليد كننده داخلي با امنيت خاطر اقدام به توليد مي‌كند.

 

وي ادامه داد: اصناف از تمام ظرفيت‌هاي خود براي تحقق حماسه اقتصادي مد نظر مقام معظم رهبري استفاده خواهند كرد تا در شكوفايي اقتصاد كشور نقش تاثير گذاري داشته باشند.

 

رئيس شوراي اصناف كشور در ادامه با اشاره به نقش نيروي انتظامي در برقراري امنيت در جامعه به ويژه در محيط‌هاي صنفي گفت: نيروي انتظامي در پاسداري از ارزش‌ها و برقراري امنيت در جامعه جايگاه مهمي دارد و اصناف و بازاريان، خود را در برقراري امنيت، همراه و همگام نيروي انتظامي مي‌دانند.

 

وي بيان كرد: با تلاش‌هاي نيروي انتظامي، كشور ما از فضاي مطلوب امنيتي براي كسب و كار برخوردار است كه لازم است از تلاش نيروي انتظامي در تامين امنيت اصناف و بازاريان تقدير شود.

 

وي با اشاره به نقش مهم اصناف در شكل گيري انقلاب اسلامي و رسيدن به اهداف مورد نظر اين انقلاب اظهاركرد: اصناف نقش مهمي در عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي كشور داشته‌اند و بر اين اساس بود كه امام راحل اصناف را بازوان ستبر انقلاب ناميدند.

 

اين مقام مسوول در ادامه با اشاره به برخي مشكلات اصناف به ويژه موضوع مالياتي آنان گفت: سازمان امور مالياتي، پيشنهادهايي درخصوص افزايش ماليات بر عملكرد اصناف مطرح مي‌كند كه مورد پذيرش ما نيست چرا كه ما معتقديم به دليل نوسانات قيمت در سال گذشته، صنوف با ركود مواجه بوده‌اند.

 

نوده فراهاني آموزش را امري مهم در نوين سازي عملكرد اصناف دانست و خاطرنشان كرد: قانون نظام صنفي، مكاسب، امور كار و تامين اجتماعي، ماليات و...... از جمله سر فصل‌هايي است كه متقاضيان پروانه كسب و واحدهاي صنفي آنها را در دوره هاي تعيين شده، آموزش مي بينند.

 

رئيس شوراي اصناف كشور همچنين با اشاره به مصوبه مجلس شوراي اسلامي در خصوص افزايش تعداد نمايندگان در شوراي اصناف كشور گفت: از آنجا كه اكثر نمايندگان شورا از شهرستان‌هاي سراسر كشور هستند لذا حضور آنان در جلسات شورا مستلزم افزايش بار مالي زياد مي شود و به همين دليل شوراي اصناف كشور با اين مصوبه مخالفت كرده است.

 

وي با اشاره به ديدار خود با رئيس مجلس و نمايندگان و ارائه توضيحات لازم در مخالفت با اين طرح اظهار كرد: وجود يك نماينده به ازاي هر 10 هزار واحد صنفي در برخي شهرستان‌ها توازن را از بين مي برد و موجب مي شود كه در برخي شهرستان‌ها اصلا نماينده اي نداشته باشيم و در عوض در يك شهرستان بيش از 40 نماينده داشته باشيم.

 

فراهاني با بيان اينكه هم اكنون 154 نماينده در شوراي اصناف كشور فعاليت دارند، گفت: ما خواستار اجراي قانون قبلي هستيم كه براساس آن مطابق جمعيت هر استان در شوراي اصناف نماينده‌اي تعيين مي شد.

 

رئيس شوراي اصناف كشور كاهش اعتبار پروانه كسب از 10 به 5 سال، افزايش خدمت هيئت رئيسه مجامع امور صنفي و شوراي اصناف كشور از 2 به 4 سال و استقلال يافتن بازرسي و نظارت اصناف را از ديگر موارد اصلاحيه قانون نظام صنفي بيان كرد.



مربوط به موضوع : خبرهاي حماسه اقتصادي
دسته ها : خبرهاي حماسه اقتصادي | ارسال شده در | (0) نظر

 

رييس اداره هماهنگي ترويج سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي گفت: لازمه تحقق حماسه اقتصادي در بخش كشاورزي، افزايش كمّي و كيفي توليدات كشاورزان آموزش ديده و ماهر است.

 

اتابك محمّدي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز افزود: كشاورزان آموزش ديده آشنايي بيشتري با راه هاي افزايش كمّي و كيفي محصولات خود دارند.

وي تشريح كرد: امروزه شاهد رقابت گسترده اي بين كشورها براي احاطه بر بازارهاي هدف هستيم.

محمّدي به عاملي يراي رشد اقتصادي اشاره كرد و ادامه داد: در اين ميدان رقابت، كشورهايي مي توانند سهم بيشتري را به خود اختصاص دهند كه در مسير رشد اقتصادي بهترين تركيب سرمايه هاي فيزيكي وانساني را به كار گيرند.

رييس اداره هماهنگي ترويج سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي يادآور شد: سرمايه گذاري هاي زيربنايي و ابزار و تجهيزاتي يا همان سرمايه هاي فيزيكي بدون سرمايه انساني بلا استفاده خواهند ماند.

وي آموزش را براي بهره برداران بستري مناسب دانست و اظهار داشت: آموزش بهره برداران بستري مناسب براي تحقق حماسه اقتصادي در بخش كشاورزي است.

رييس اداره هماهنگي ترويج سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي تاكيد كرد: به طور كلي آموزش بهره برداران توان رقابت انها را در عرصه هاي محلّي، ملّي و بين المللي افزايش داده و درنهايت توليد و صادرات محصولات باكيفيّت كشاورزي جايگزين صادرات نفت خواهد شد/س



مربوط به موضوع : خبرهاي حماسه اقتصادي
دسته ها : خبرهاي حماسه اقتصادي | ارسال شده در | (0) نظر
وبلاگ > ابهري، مجيد - با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در ابتداي سال 92 در راستاي حماسه سياسي و اقتصادي، از آنجا كه حماسه سياسي در 24 خرداد تولد يافته و رشد خود را در روز قدس و 22 بهمن آينده نشان خواهد داد، بحث‌هاي مرتبط با آن در اين فاصله مطرح خواهد شد.

 اما در رابطه با حماسه اقتصادي و مباني رفتاري خلق آن، از آنجا كه دو محور اصلي سبك زندگي و اقتصاد مقاومتي اركان كاربردي و زيربنايي خلق اين حماسه هستند، در اين گفتار به طور خلاصه به اين دو فرآيند اشاره مي‌شود:

الف/ سبك زندگي: كارل ماركس جمله بسيار مهمي دارد و مي‌گويد انسان‌ها آنگونه فكر مي‌كنند كه زندگي مي‌كنند. بنابراين اگر مي‌خواهيم ارزش‌هاي جامعه را دگرگون كنيم، قطعا بايد سبك زندگي جامعه را تغيير دهيم. به طور قطع نگاه من و شما وقتي سوار بنز 500 هستيم يا وقتي در اتوبوس بي‌آرتي طي مسير مي‌كنيم به مسائل اطراف تفاوت زيادي دارد.

نكته ديگر اين كه اصطلاح سبك زندگي براي بيان تلقي فرد از زندگي يا زندگي ايده‌آل كه معمولا در فعاليت‌ها، علاقه‌ها و نگرش‌هايش منعكس مي‌شود به كار مي‌رود. در نظام سرمايه‌سالار، سبك زندگي نسبت نزديك و قطعي با مقوله مصرف دارد. از نظر اينجانب اصولا چيزي به نام سبك زندگي مدرن نداريم، آنچه امروز به عنوان سبك زندگي غالب در دنيا نهادينه شده و در جامعه ما هم جاي خود را باز كرده، سبك زندگي مدرن نيست بلكه سبك زندگي مطلوب سرمايه‌داري است و كاملا با تعريفي كه نظام سرمايه‌داري از انسان ارائه مي‌دهد متناسب است يعني انسان موجودي است سكولار، در جهاني كه نه مبدا دارد و نه معاد، تنها براي بهره بيشتر و توليد سود بيشتر خلق شده و در اين چرخه، هر كه نتواند بيشتر داشته باشد، پايمال است. اما در نظام اسلامي، انسان فقط عامل مصرف نيست. متاسفانه دولت‌هاي گذشته سبك زندگي اسلامي را با زندگي سرمايه‌داري اشتباه گرفته و جايگاه افراد را بر اساس نظام توليد و سرمايه تعيين كرده‌اند نه فرهنگ و شايستگي و لياقت.

سبك زندگي اسلامي، سبك زندگي است كه انسان براساس منطق به محيط خود مي‌نگرد. متاسفانه آزادي غربي كه از بدو پيروزي انقلاب همراه با آزادي اسلامي مطرح شده، اصلا وجود خارجي ندارد. آزادي يك ارزش است كه اسلام به آن در حد مطلوب نگاه مي‌كند و نظام غرب و سرمايه‌سالار نظام ضد آزادي انسان است چرا كه به جاي دفاع از آزادي وي، از آزادي سرمايه دفاع مي‌كند. در نظام آزادي غربي، حرمت مالكيت و كمپاني‌ها بيش از كرامت انسان و حرمت وي احترام دارد. بنابراين وقتي سبك زندگي بر اساس آزادي غربي و انسان مورد نظر آن تعيين مي‌شود، فقط خورد و خواب و توليدمثل و مصرف محور افكار قرار مي‌گيرد و از آرايش و پيرايش تا روابط عاطفي و اجتماعي و سياسي بر مبناي ميزان دارايي تعريف و تبيين مي‌شود. بنابراين براي خلق حماسه اقتصادي آنگونه كه مورد نظر اسلام و رهبر معظم انقلاب اسلامي است، بايد سبك زندگي اسلامي و ايراني، نه در همايش و مقاله و نه در سخنراني و جلسه، بلكه به طور كاربردي تعريف و اجرايي شود.

ب/ اقتصاد مقاومتي: دومين عامل ضروري در خلق حماسه اقتصادي، تبيين و تعريف چهارچوب‌هاي كاربردي اقتصاد مقاومتي است. با اشراف‌گرايي و راحت‌طلبي و رفاه‌زدگي نمي‌توان و نمي‌شود اقتصاد مقاومتي را تحقق بخشيد. وقتي زين اسب ما از خارج بيايد و ظروف كريستال با ارز دولتي وارد كشور شود، چگونه مي‌توان در مقابل دشمن مقاومت كرد يا اين كه ساده‌زيستي را تبليغ كرد؟

اقتصاد مقاومتي آنگونه كه رهبر معظم فرمودند، در تغيير الگوي مصرف و حمايت از كار و توليد ايراني است. وقتي ميلياردها دلار جهت خريد خودروهاي خارجي با آخرين مدل هزينه مي‌شود، چگونه مي‌توان از توليد داخلي حمايت كرد؟ امروز كه 70 درصد صنايع و كارخانه‌هاي ما راكد و بلااستفاده مانده، سخن گفتن از اقتصاد مقاومتي بيشتر جنبه نظري پيدا مي‌كند.
بنابراين براي تحقق حماسه اقتصادي بايد در راه بازگشت به خويشتن اسلامي و ايراني در توليد و مصرف و قناعت به ساخته دست ايراني و بي‌اعتنايي به زرق و برق وارداتي از يك طرف و از طرف ديگر در تبيين اركان اقتصاد مقاومتي در رسانه‌ها به ويژه صداوسيما گام برداشت.

در خاتمه فراموش نكنيم بايد اين دو جزء اصلي خلق و گسترش يابند تا بتوانيم حلاوت و شيريني حماسه سياسي را دوچندان كنيم.



مربوط به موضوع : سبك زندگي وحماسه اقتصادي
دسته ها : سبك زندگي وحماسه اقتصادي | ارسال شده در | (0) نظر
دسته ها : الزامات سال حماسه سياسي وحماسه اقتصادي | ارسال شده در | (0) نظر


نويسنده: محمد علي موظف رستمي تنظيم و ويرايش: سايت حرف آخر

 

يكي از راه ها و شيوه هاي رهنمون سازي و  هدايت هدفمند جامعه به سمت و سوي رشدي همه جانيه و فراگير در تمامي عرصه ها و حوزه هاي حيات سعادتمند جامعه اسلامي كه با هدف دستيابي به آمال و  آرزوهاي كمال گرايانه و ترسيم شده براي يك اجتماع متعالي و اسلامي صورت مي  گيرد، ارائه برنامه اي جامع، ريل گذاري شده و كلان نگر براي تمامي سطوح،  طبقات و آحاد مختلف جامعه است. در اين راستا طرح ها و برنامه هاي مختلفي بر اساس نياز و موقعيت و براي  نيل به اين اهداف ارائه مي گردد؛ يكي از برنامه هاي بسيار كارآمد با سبقه  اي بيش از يك دهه در كشور،  تعيين عنوان و شعاري است كه در عين كوتاهي،  خلاصه نويسي و مختصرگويي  داراي جمع جهات باشد و بتواند حق مطلب را به نحو  احسن ادا نمايد. اين عنوان، كلمات و جملات در عين حال كه از جامعيت لازم  برخوردار است بايد داراي ظرفيت و توانايي  برنامه ريزي و سازماندهي و  بكارگيري تمامي پتانسيل هاي موجود براي به بالفعل در آوردن و دستيابي به  نقطه هدف گذاري شده نيز باشد. همزمان با آغاز سال نو شمسي، هر سال از سوي مقام معظم رهبري نامگذاري مي  شود و سنتي جاري، نيكو، حسنه و بسيار هوشمندانه است و اين پيام، فصل  الخطابي است آگاهانه و بايسته كه با توجه به شرايط و مقتضيات زماني و مكاني براي تمامي اقشار و لايه ها و سطوح مختلف جامعه اسلامي تبيين شده و با  ابلاغ رسمي از سوي معظم له براي اجرا، در سطح جامعه ساري و جاري مي گردد. سال 92 با عنوان حماسه سياسي و اقتصادي نامگذاري شده كه اين عناوين براي وضعيت حال جامعه ما و نيز رويدادهايي  مهمي كه در اين سال در در پيش روي داريم بسيار لازم و ضروري بوده و حاكي از انتخابي زيركانه، با ذكاوت و بسيار خردمندانه است.

 

الف- حماسه سياسي :

 

برگزاري همزمان دو انتخابات مهم در سال 92، نماد مردم سالاري ديني را بار ديگر در معرض ديد ناظران و افكار عمومي  جهاني قرار مي دهد؛ انتخابات يازدهم رياست جمهوري و همچنين شوراهاي اسلامي  شهر و روستا درسراسر كشور كه در اوايل سال 92 برگزار خواهد شد و با توجه به حساسيت موضوع انتخاب رئيس دولتي كه بتواند سكاندار جامعه اسلامي در حوزه  اجرايي باشد بسيار حايز اهميت است؛ چرا كه انتخاب اصلح با داشتن شرايط  حداكثري نسبت به بقيه رقبا، همواره از دغدغه هايي است كه در تمامي انتخابات از حساسيت لازم برخوردار بوده و از سوي ديگر به خاطر جايگاه والاي رياست  قوه مجريه  در نظام اسلامي است كه دشمنان نظام نيز از مدت ها قبل وارد  ميدان شده و با ارائه برنامه هايي جهت دار و تحليل هايي يك جانبه و توأم با غرض ورزي در صدد ايجاد اخلال و مشكل در اين امر مهم هستند. با عنايت به  اين امر مهم، انتخابات هم از سوي نظام و هم از سوي دشمنان نظام داراي اهميت بسيار مي باشد و تنها چيزي كه مي تواند در اين خصوص دشمنان را مأيوس و  دوستداران نظام را خرسند سازد خلق حماسه اي ديگر و حضور حداكثري مردم و راي بالا به فرد اصلح از ميان كانديداهاست، به همين منظوراز اين مشاركت  آگاهانه و فراگير در واقع تولد حماسه اي ديگر تعبير مي شود و بيان اين  نكته  نيز ضروري است كه برگزاري با شكوه اين دو انتخابات، پيام هاي زيادي  را براي دشمنان در پي دارد.

 

 



دسته ها : وظايف مسوولين ومردم در تحقق حماسه سياسي وحماسه اقتصادي | ارسال شده در | (0) نظر

چند سالي است كه رهبر معظم انقلاب نام هايي را كه براي سالهاي شمسي انتخاب مي كنند كه به شعار سال تبديل مي شود، از مباحث اقتصادي مي باشد و امسال هم اين شعار با نام حماسه اقتصادي مطرح شد، به همين جهت صابرنيوز قسمتي از بيانات خضرت امام خميني(ره) كه پيرامون مباحث اقتصادي مي باشد، را در ادامه تقديم مي كند:


امام خميني

لكن در همه جا بايد اين مطلب بشود كه دو اصل را بايد همه، همه قشرهاى ملت مراعات كنند: يكى اينكه ادراك اين را بكنند كه ما اگر اقتصادمان تابع خارج باشد آن وقت يك روز مى‏بينيد كه خارجيها نمى‏خواهند به ما چيزى بدهند، و وقتى كه در را بستند ما بايد تسليم آنها بشويم كه هر چه مى‏گويند عمل كنيم. و اين شايسته يك مملكت اسلامى، يك جمهورى اسلامى نيست كه پيوسته به غير باشد در اقتصادش، در گندمش، در جوش، در برنجش، در اينها. اين بايد با همت كشاورزها، با همت قشرهاى متوجه، با همت دولت كه كمك بكند به كشاورزها، و با اينكه همه احساس يك وظيفه بكنند. يك وقت اين است كه انسان مى‏خواهد براى منافعش يك كارى بكند، گندم زياد بشود كه منفعت ببرد، خوب، اين يك مسئله‏اى است كه يك قدرى هم اختيارش با خودش [است‏] آن نمى‏خواهد نمى‏برد. يك وقت كشور شما در يك حالى واقع شده است كه وظيفه شرعى الهى است كه كارهايى بكنيد كه وابسته به غير نباشيد. الآن ما يك وضعى داريم كه چنانچه خداى نخواسته خودكفا لا اقل نشويم و نتوانيم خودمان خودمان را اداره بكنيم. خوب، آنها ما را تهديد كردند با اين كه حصر اقتصادى مى‏كنيم. و آن دولتها هم بسيارشان با اينها موافق‏اند، و لو اينكه ملتها موافق نيستند. لكن خوب بعضيها موافق‏اند با اينها. و ما بايد در عين حالى كه به نظر من اين هياهوها هيچ واقعيتى ندارد، لكن ما چنانچه در سطح يك احتمال ضعيفى هم بدهيم بايد مجهز بشويم. شما در حال جنگيد الآن. يك جنگى است كه جنگ اقتصادى است، و يك محاربه‏اى است، يك محاربه‏اى الآن ما بين اسلام و كفر است. محاربه اقتصادى يكيش است.ا

 بايد همه دست به دست هم بدهند، و كار، كار الهى است، كارى است كه عبادت است امروز. اطاعت امر خداست امروز كشاورزى، و بايد اين كشاورزى را تقويت كرد

تكليف است براى كشاورزها، و براى كسانى كه مى‏توانند كمك به كشاورزها امسال جورى بشود كه ان شاء اللَّه خودكفا بشويم، و در سالهاى بعد صادرات داشته باشيم. اين نه اين است كه يك موعظه است كه من موعظه كنم كه مردم خوب است اين كار را بكنند؛ يك تكليفى است الآن به عهده ما. يعنى نجات دادن يك كشور اسلامى است از زير بار ظلم و از زير بار استعمار. نجات دادن مملكت اسلامى يك تكليف است كه انسان موظف است اين كار بكند. اگر يكوقت خداى نخواسته، يك هجومى به مملكت اسلامى بشود، بايد همه مردم، يعنى مرد و زن مسئله دفاع ديگر اين طور نيست كه تكليف مال مرد باشد، تكليف مال يك دسته‏اى باشد، همه بايد بروند و دفاع بكنند از مملكت خودشان. اگر ما در هجوم اقتصادى هم واقع شديم كه هجوم اقتصادى اسباب اين بشود كه وابسته به يك كشور ديگرى باشيم، اين هم يك وظيفه شرعى است كه ما بايد خودمان را نجات بدهيم. هر كه ازش هر كارى مى‏آيد راجع به اقتصاد بايد بكند. ننشيند يك طبقه [كه‏] يك طبقه ديگر بكند. رعيتها كم كارى نكنند. آنهايى كه در كارخانه‏ها كار مى‏كنند كم كارى نكنند، سستى نكنند، امروز ملت شما در حال جنگ اقتصادى است. اين طور نيست كه يك وقت آرامش باشد، بگوييد خوب ما نمى‏خواهيم زياد منفعت ببريم.

اگر مملكت شما در اقتصاد نجات پيدا نكند، وابستگى اقتصادى داشته باشد، همه جور وابستگيها دنبالش مى‏آيد. وابستگى سياسى هم ما پيدا مى‏كنيم. وابستگى نظامى هم پيدا مى‏كنيم

 اين اختيار با خودتان است. اينجا ديگر اختيار با مردم نيست. اين اختيارى است كه خدا دست اوست و او امر كرده است به اين معنا. يعنى نمى‏شود كه ما تحت نظارت يك كشورى باشيم كه به دين اعتقاد ندارد و ما برويم تحت بيرق كُفر. اين يكى از مسائل مهم است. ما بايد كوشش كنيم و اقتصاد خودمان را خودمان اداره بكنيم. حالايى كه ما در مقابل يك همچه قدرت شيطانى واقع شديم و او هم تهديد كرده است كه ما همه كشورهاى دنيا را تجهيز مى‏كنيم كه در را به سوى شما ببندند، ما در عين حالى كه اعتقادمان اين است كه حرفى است و واقعيت نخواهد پيدا كرد، لكن اگر ما يك درصد احتمال هم بدهيم بايد قيام كنيم. بايد غافل نباشيم از اينكه دشمن نمى‏تواند بكند. خوب، شايد يك وقت شد.

 امام خميني

براى آن روز شايد بايد همه قشرهاى ملت؛ هر كس هر جورى كه مى‏تواند يك توليدى بكند، كه مثلًا باغدارها مى‏توانند توليد بكنند، دامدارها مى‏توانند توليد بكنند، و كشاورزها مى‏توانند توليد كنند، اشخاص مى‏توانند كمك كنند به كشاورزها، كارخانه‏ها مى‏توانند توليد كنند، كارخانه‏هاى خصوصى كه زياد بود در ايران، و مع الأسف از بين رفته بود و دارد مى‏رود، اينها همه قيام كنند براى اينكه، يك مملكت را از اين اقتصاد نجات بدهند.

اگر مملكت شما در اقتصاد نجات پيدا نكند، وابستگى اقتصادى داشته باشد، همه جور وابستگيها دنبالش مى‏آيد. وابستگى سياسى هم ما پيدا مى‏كنيم. وابستگى نظامى هم پيدا مى‏كنيم. براى اينكه وقتى ما چيزى نداشته باشيم كه استفاده ازش بكنيم، دستمان را دراز كنيم طرف امريكا. او مى‏تواند به ما تحميل كند همه چيز را. ما وقتى مى‏توانيم كه زير بار او نرويم كه در اين قضيه قدرتمند باشيم. يك وقت او تشر بزند مى‏گوييم نه، ما احتياجى نداريم. حالا هم به او مى‏گوييم كه ما احتياج خودمان را سلب مى‏كنيم. خودمان مى‏رويم سراغ كار. خدا زمين به ما داده، آب هم به ما داده، زمينهاى زياد، زمينهاى موات زياد، آبهاى هرزبرو، شط كارون همين طورى دارد هرز مى‏رود، يا زمينهاى اطرافش هم همين طور مانده است زمين. بايد همه دست به دست هم بدهند، و كار، كار الهى است، كارى است كه عبادت است امروز. اطاعت امر خداست امروز كشاورزى، و بايد اين كشاورزى را تقويت كرد. هر كس هر جور مى‏تواند بايد تقويت بكند، به طورى كه ان شاء اللَّه ما از اين گرفتارى خارج بشويم. و از ساير گرفتاريها هم اميدوارم كه خارج‏ بشويم؛ گرفتارى فرهنگيمان، گرفتاريهاى سياسى‏مان، همه‏شان را [حل‏] بكنيم.

صحيفه امام، ج‏11، ص: 425-428 (سخنراني 5 دي 1358 در جمع اعضاي موسسه مبارزه با اعتياد)

بخش تاريخ ايران و جهان تبيان

 


منبع: پايگاه خبري598



دسته ها : حماسه سياسي وحماسه اقتصادي در كلام امام خميني (ره) | ارسال شده در | (0) نظر

از ديدگاه حضرت امام خميني (ره) در مورد ابعاد و انواع وحدت و اتحاد ملي راهكارهاي فراروي نظام اسلامي براي مقابله با چالشهاي تفرقه آميز تبييت شده كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم

 

قال الله تعالي:« اعتصموا بحبل الله جمعياً و لاتفرقوا»

«و همگي با هم به حبل خدا دست يازيد و از (يكديگر) جدا نشويد.»


وحدت

وحدت و وفاق ملي يكي از ضرورت هاي حتمي جامعه مي باشد كه در مواجهه با تهديدات بيروني و چالش هاي دروني بهترين راهكاري است كه مي توان اتخاذ نمود. واژه «وفاق ملي» كه امروزه از آن ياد مي كنيم به معني «وحدت» و «يكپارچگي» ملي است و نبايد آن را با «يكدستي» و «يكساني» معادل دانست؛ يعني «وفاق ملي» را بايد در كنار پذيرش اصل اختلاف در جامعه معنا كرد و وجود وفاق را مستلزم قبول اصل اختلاف در جامعه دانست.

ماهيّت وحدت با توجه به گستره آن در عرصه‏هاي مختلف، از طرف امام خميني"ره" مباني خاص داشته است. به همين دليل اين وحدت از وحدت ملّي تا وحدت روشي و عملي و وحدت عرفاني و وحدت امت اسلامي در نوسان است و بايد وحدت مورد نظر ايشان را در همان حوزه‏اي كه بدان مي‏پرداخته‏اند، مورد بررسي قرار داد، نه اين كه حكمي كلي در تمام زمينه‏هايي كه سخن از وحدت آورده‏اند، صادر كرد. و اين همان وحدتي است كه مي‏توان از آن به "وحدت معقول" و يا "وحدت استراتژيك" ياد كرد.

 وحدت گرچه در ادبيات اسلامي كاربرد و نقش اساسي دارد، امّا در ادبيّات سياسي رايج كمتر مورد بررسي قرار گرفته است و آن‏چه در اين زمينه به‏كار رفته، بيشتر مفاهيمي است كه برتري يك شيوه و يا تفكّر را به دنبال داشته و بيشتر كاربرد خارجي دارد؛ مفاهيمي چون ناسيوناليسم، پان عربيسم، پان تركيسم و... از اين دسته به‏شمار مي‏رود، اما مفهوم وحدت در انديشه‏ي سياسي اسلام علاوه بر كاربرد در حوزه داخلي و خارجي، در هر مورد نمود مختلفي دارد. براي مثال وقتي سخن از"وحدت امت اسلامي" به‏ميان مي‏آيد، به معني برداشتن مرزهاي جغرافيايي نيست، بلكه به معني وحدت عمل و درك متقابل در خصوص موضوعات مشترك، حول مصالح اسلامي است.

از طرف ديگر، وقتي در محيط داخلي سخني از وحدت به‏ميان مي‏آيد، نه‏تنها به معني وحدت تفكّر يا سليقه است، بلكه به معني وحدت عمل در زمينه‏ي منافع ملّي، اسلامي و قانون اساسي است؛ چيزي كه امروزه از آن به "وفاق اجتماعي" و يا انسجام داخلي و يا وحدت ملّي ياد مي‏شود.

 وقتي در محيط داخلي سخني از وحدت به‏ميان مي‏آيد، نه‏تنها به معني وحدت تفكّر يا سليقه است، بلكه به معني وحدت عمل در زمينه‏ي منافع ملّي، اسلامي و قانون اساسي است؛ چيزي كه امروزه از آن به "وفاق اجتماعي" و يا انسجام داخلي و يا وحدت ملّي ياد مي‏شود

از آن‏چه گفته شد، نقش و اهمّيت اين مفهوم در پيشبرد اهداف داخلي و خارجي جامعه‏ي اسلامي مشخص مي‏شود. از ديرباز از زمان "سيد جمال‏الدين اسدآبادي" تا زمان امام خميني"ره"، مفهوم وحدت كاربرد زيادي داشته است. آن‏چه در اين‏جا مورد بررسي قرار مي‏گيرد، بررسي اين مفهوم در انديشه‏ي امام خميني"ره"و بررسي آن در داخل و خارج است.

از ديدگاه حضرت امام خميني (ره) در مورد ابعاد و انواع وحدت و اتحاد ملي راهكارهاي فراروي نظام اسلامي براي مقابله با چالشهاي تفرقه آميز تبييت شده كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم .

الف) اهميت وحدت ملي :

از نظر امام خميني (ره) وحدت نه به عنوان نياز مردم مسلمان ايران كه به منزله نياز دائمي مسلمانان جهان بشمار مي آيد چرا كه تأمين منافع مشترك مسلمانان در سايه ممانعت از مواضع بيگانگان و جلوگيري از تسلط آنان به مقدرات كشورهاي اسلامي مسير است به نظر ايشان وحدت و همدلي مردم نيروهاي انقلابي همانطور كه در روند نهضت اسلامي ايران از اهميت بسزايي برخوردار بوده در حفظ نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران نيز حائز اهميت فراواني است.

در انديشه ي حضرت امام خميني (ره) اهميت وحدت ملي از دو بعد دروني و بيروني برخوردار است كه به شرح آن مي پردازيم .

اهميت دروني وحدت ملي :

از ديدگاه امام خميني (ره) وحدت ملي هم در پيروزي انقلاب اسلامي نقش داشته است هم ضامن حفظ دستاوردهاي آن بشمار مي آيد لذا شايسته است انسجام ، وحدت دروني بر اساس ارزشهاي مكتبي همچنان مستحكم و پايدار باقي بماند تا طريق سازندگي و توسعه تداوم يابد.

1-وحدت مردم در روند نهضت اسلامي :

امام خميني

 

امام خميني (ره) همواره رمز پيروزي و بقاي انقلاب را در دو چيز ميدانسته اند :

1-كلمه توحيد : « انگيزه الهي داشتن و مقصد عالي را حكومت اسلامي دانستن»

2-وحدت كلمه : « يكپارچگي و اجتماع پرشور مردم و حضور در صحنه هاي گوناگون »

ايشان وحدت را به عنوان ركن اساسي در جريان انقلاب اسلامي بيان مي دانستند و مي فرمودند :

ابعاد قيام همه قشرها را گرفته است اختصاص به يك دسته اي يا دسته ي ديگر ندارد . .

همچنين به سياستمداران توصيه فرمودند :

«آگاهي مشاركت نظارت همگاني‌سياسي مردم باحكومت‌ضامن حفظ نظام وامنيت‌ملي كشور است»

2-وحدت همدلي نيزوهاي انقلابي براي حفظ نظام :

امام خميني (ره) همانطور كه پيروزي نهضت را مديون وحدت و همدلي تمام قشرهاي جامعه مي‌دانستند حفظ نظام را در تمام مقاطع بر اساس محور وفاق ميسر مي‌داند لذا بر لزوم وحدت بين مردم و حفظ برادري و اخوت در تمامي احوال تأكيد داشتند و آنرا براي حفظ اصلاح امري واجب و ضروري بر مي شمردند.

اهميت بروني وحدت ملي :

امام خميني (ره) حفظ وحدت ملي و حضور آحاد و اقشار مردم در صحنه را موجب رفع فشارهاي خارجي مي دانسته واز نظر ايشان پيروزي انقلاب اسلامي منافع بسياري از كشورها و ابر قدرتها را به خطر انداخته است از اين رو طبيعي است كه قدرتها بيگانه براي دستيابي به منافع از دست رفته خود همواره در صدد شيطنت هاي مختلف مي باشند.

1-دشمن شناسي و دشمن ستيزي :

امام خميني (ره) علاوه بر تشويق ملت و دولت به تحكيم وحدت در مقابل بيگانگان و دشمنان نظام كشور را به ريشه ها و عوامل ايجاد تفرقه و جدايي در ميان ملت اشاره مي كردند . ايشان دشمن شناسي و شناخت بيگانگان را به عنوان عامل اصلي تفرقه بين مردم مسلمانان ايران و توجه به تلاش قدرتهاي بزرگ براي تأمين استعماري خود را موجب تحقق وحدت ملي بر مي‌شمردند.

من خوشبختم كه جمهوري اسلامي بعضي فرصت ها را به ما و ملت ما نصيب مي كند و از آن فرصت ها ملاقات باقشرهاي مختلف و مذاهب مخلف و دين هاي مختلف است و ما همه در تحت لواي مجتمع هستيم ايران مال همه است و توحيد مذهب همه است

2-مقابله با منفعت جويي هاي قدرت هاي بزرگ در كشورهاي اسلامي :

امام خميني (ره) معتقد بودند كه وحدت دروني در جامعه اسلامي ايران با تحقق وحدت بيروني بين ممالك اسلامي ارتباط و تداوم دارد.

ايشان مي فرمودند : من خوشبختم كه جمهوري اسلامي بعضي فرصت ها را به ما و ملت ما نصيب مي كند و از آن فرصت ها ملاقات باقشرهاي مختلف و مذاهب مخلف و دين هاي مختلف است و ما همه در تحت لواي مجتمع هستيم ايران مال همه است و توحيد مذهب همه است مبدأ و معابده ايده همه است و ما اين مشتركات را داريم ملت واحده هستيم و لازم است كه در مسائل ايران همه در صحنه باشيم . همه با هم يد واحده باشيم . . . . با هم تشريك مساعي كنيم در اينكه يك راه پيدا كنيم براي جلوگيري از ستم در تمام قشرهاي انسانها دنيا

3-ممانعت از نفوذ بيگاناگان درامور داخلي كشور :

امام خميني (ره) كاركرد كلمه بين مردم را همبستگي براي مقاله با دشمنان وشكست ابر قدرتها مي دانستند ايشان مي فرمايند « هيچ قدرتي نمي تواند بر يك ملتي كه همراه هم هستند و با هم هستند هيچ قدرتي نمي‌تواند با او مقابله كند.»

وحدت مسلمانان در مبارزه با اسراييل

در سرتاسر بيانات و مكتوبات امام خميني(ره) مي توان به موضوعاتي دست يافت كه در جهت مبارزه مسلمانان و اتحاد آنان عليه اسراييل و ظلم و ستم اين رژيم عليه ملت مظلوم فلسطين بيان شده است. جالب آن كه اين اعلام ايشان در جهت اقدام عليه اسرائيل، به پس از پيروزي انقلاب اسلامي و رهبري ايشان اختصاص ندارد، بلكه قبل از آن نيز ـ از سال 42 به اين طرف ـ اين اعلام خطرها را به وضوح بيان مي نمودند، به طوري كه امروزه به دليل جنايات صهيونيست ها عليه ملّت مظلوم فلسطين و انفعال كشورهاي اسلامي در قبال آن جنايات، حساسيت اين مساله دو چندان مي شود.

زماني ايادي صهيونيسم در ايران حكمفرمايي مي كردند و ساواك به عنوان يكي از مخوف ترين تشكيلات زيرزميني و پليسي تحت هدايت و آموزش كارشناسان صهيونيست قرار داشتند. آنان در هرم قدرت ايران نفوذ بي سابقه داشتند. ايشان در عراق ـ با اين كه در تبعيد به سر مي بردند ـ با كمال شجاعت و شهامت چنين مي گويند:

امام خميني

«هدف اجانب، قرآن و روحانيت است... ما بايد به نفع يهود امريكا و فلسطين هتك شويم، زندان برويم و معدوم گرديم، فداي اغراض اجانب شويم. اين جانب بر حسب وظيفه ي شرعيه به ملّت ايران و مسلمين جهان اعلام خطر مي كنم كه قرآن كريم و اسلام در معرض خطر است، استقلال مملكت و اقتصاد آن تحت قبضه ي صهيونيست ها است». ايشان به خاطر افشاگري عليه جنايات صهيونيست ها به زندان مي روند و تبعيد مي شوند، اما هم چنان از اين مهم فرو گذار نمي كنند .

لزوم و ضرورت انسجام اسلامي

بايد در نظر داشت كه امت اسلامي اين توانايي را دارند كه نقش و جايگاه قابل توجهي در ساختار نظام بين‌الملل ايفا نمايد و تنها راه تبديل شدن اين همه امكانات و توانمندي ها از قوه به فعل، همانا طراحي و بكارگيري وحدت نظر و اتفاق آراي امت مسلمان در برابر چالش ها و مسايل عمده ي بين المللي است كه به نوعي دامن‌گير تمامي ملت هاي اسلامي شده است. هرچه حكومت هاي كنوني ممالك اسلامي به الگوي دولت اسلامي نزديك شوند ،همان‌قدر همكاري و اتحاد خود را با ساير كشورهاي اسلامي در قسمت هاي سياسي و اقتصادي و نظامي گسترش خواهند داد.

انسجام اسلا‌مي نياز حياتي در تمامي دوران گذشته جامعه اسلا‌مي بوده است. لكن امروز حساس‌تر از همه دوران گذشته است و استكبار بيش از گذشته بر امكان ضربه زدن به جوامع اسلا‌مي با سلا‌ح تفرقه واقف گرديده است. در ميدان تفرقه و اختلا‌ف است كه ملل مسلمان از تحول و پيشرفت عقب مانده، راه انحطاط و سقوط را پيش مي‌گيرند و دشمنان اسلا‌م به تجهيز و تقويت بيش از پيش خود در زمينه‌هاي مختلف مي‌پردازند. كشورهاي اسلامي بايد به بيداري، آگاهي و هوشيار كردن مسلمانان در جهان اسلام پرداخته و نسبت به خطراتي كه آنها را تهديد مي كند، هوشيار باشند، تا بتوانند فعاليت آنها را در راستاي ارائه چهره نادرست اسلام و ايجاد فتنه ميان مسلمانان خنثي كنند. به همين سبب امام خميني(ره) دو گروه را در ايجاد انسجام اسلا‌مي مورد خطاب قرار داده، هريك از آنان را با توجه به جايگاه خويش در اين امر مسۆول مي‌داند، دولت‌هاي اسلا‌مي و علماي جهان اسلام.

وي در مورد دولت‌ها مي‌فرمود:"آن چيزي كه در نظر من از جمله مشكلا‌ت است، دولت‌هاي اسلا‌مي است. اگر دولت‌هاي اسلا‌مي به وظايف خودشان عمل بكنند و دست از اختلا‌فاتي كه بين خودشان هست بردارند و همه تحت كلمه اسلا‌م مجتمع بشوند، مشكلا‌ت ممالك همه، حل خواهد شد. مع‌الا‌سف مي‌بينيم كه دست‌هاي ناپاكي كه در بين ملت‌ها از اجانب هست نمي‌گذارند كه تفاهم بين دولت‌هاي اسلا‌مي واقع بشود."

امام خميني(ره) علماي اسلام را نيز در ايجاد و تداوم انسجام اسلامي مسئول مي‌داند و وظيفه آنان را اينگونه به آنها گوشزد مي‌كند: "علماي اعلام وخطباي محترم كشورهاي اسلامي ،دولتها را دعوت كنند كه از وابستگي به قدرتهاي بزرگ خارجي خود را رها كنند وبا ملت خود تفاهم كنند،در اين صورت پيروزي را درآغوش خواهند كشيد. ونيز ملتها را دعوت به وحدت كنند و از نژادپرستي كه مخالف دستور اسلام است بپرهيزند وبا برادران ايماني خود در هر كشوري و با هر نژادي كه هستند دست برادري دهند كه اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده و اگر اين برادري ايماني با همت دولتها و ملتها وبا تأييد خداوند متعال روزي تحقق يابد خواهيد ديد كه بزرگترين قدرت جهان را مسلمين تشكيل مي‌دهند. به اميد روزي كه با خواست پروردگار عالم اين برادري و برابري حاصل شود.(وصيتنامه امام خميني)

فرآوري: طاهره رشيدي

 بخش تاريخ ايران و جهان تبيان

 


منابع : 1-دغدغه‌ها و نگراني‌هاي امام خميني ، مۆسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني / 2- حوزه / 3- وبلاگ وحدت



دسته ها : حماسه سياسي وحماسه اقتصادي در كلام امام خميني (ره) | ارسال شده در | (0) نظر

تمامی حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ برای حالا نوبت حماسه اقتصادیه محفوظ است

طراحی شده توسط مای تم

ویرایش شده توسط :حسین رضایی-تبلاگ حالا نوبت حماسه اقتصادیه

صفحه بعدي صفحه قبلي

موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
X